Конкурс "Успішний проект з використанням інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі у рамках Програми Intel® «Навчання для майбутнього»
 

«Підручник завжди з тобою»


На початку 2009-2010 навчального року ми стикнулися з проблемою відсутності підручників для 9 класу. Пошук можливих способів вирішення даної проблеми привів до створення  електронного підручника з інформатики, який пізніше трансформувався в проект "Підручник завжди з тобою".

Метою даного проекту стало надання учням можливості доступу до навчального матеріалу найпростішими засобами у будь-який час.

Дана ідея була реалізована шляхом створенням освітнього веб-сайту для pda-пристроїв (мобільних телефонів, смартфонів тощо), зміст якого відповідав би навчальній програмі.

Назва освітньої установи: ЗОШ І-ІІІ ст. с. Велика Осниця, Маневицького р-ну, Волинської обл.
Адреса освітньої установи: вул. Центральна 14, с. Велика Осниця, Маневицький р-н., Волинська обл., 44650
Веб сайт організації
ПІБ директора освітньої установи: Матвійчук Ольга Павлівна
Керівник проекту: Петрук Віталій Євгенович
Посада: Вчитель інформатики


Опис проекту


Перелік шкільних навчальних предметів, знання з яких використовуються під час реалізації проекту
Основи економіки, Українська мова, Інформатика, Людина і суспільство, Математика, Хімія, Основи правознавства, Основи Web-дизайну, Статистика

Клас та вік учнів, які брали участь у проекті
9 клас, 14-15 років

В чому полягає ідея проекту? Як вона виникла?
На початку 2009-2010 навчального року ми стикнулися з проблемою відсутності підручників для 9 класу. Пошук можливих способів вирішення даної проблеми привів до створення електронного підручника з інформатики, який пізніше трансформувався в проект "Підручник завжди з тобою".

Яке дослідження проводили учні? Що і як вони робили?
Метою даного проекту став пошук можливих способів надання учням доступу до навчального матеріалу найпростішими засобами у будь-який час.

Перед учнями були поставлені питання:

  • Чи потрібні сучасній школі класичні підручники?
  • І чи може використання сучасних комунікаційних засобів запропонувати нам вихід з цієї ситуації (відсутності підручників)?

За час роботи над цим проектом учням потрібно було дослідити проблему використання сучасних комунікаційних засобів в навчальному процесі та в повсякденному житті.

Вони повинні були провести опитування серед однокласників для того, щоб визначити де і для чого вони використовують комп’ютер, ноутбук, мобільний телефон тощо, та які сучасні технології їм видаються найбільш корисними та цікавими для навчання.

Учні проаналізували навчальні ресурси (книги, компакт-диски, електронні посібники, освітні ресурси мережі Інтернет), що можуть використовуватися для навчання. Щоб визначити, яка з форма представлення навчального матеріалу є найбільш зручною та доступною саме для учнів нашої школи, враховуючи рівень забезпеченості їх сучасними технічними (комунікаційними ) засобами.

За результатами своєї роботи Група, яка працювала над проектом, повинна була запропонувати, які сучасні технічні засоби і навчальні ресурси, найбільш доречно використати для навчання (за відсутності підручників), при умові, щоб вони були доступними для якомога більшої кількості учнів школи.

Як учні використовували інформаційно-комунікаційні технології в дослідницькій роботі над проектом?
Учні зібрали та проаналізували освітні ресурси мережі Інтернет та наявні електронні навчальні засоби, що можуть використовуватися для навчання. Для опрацювання та висвітлення результатів свого дослідження були використані програмні продукти пакету MS Office. Створений сайт був протестований щодо можливості відображення його змісту на різних моделях мобільних пристроїв.

Як вчитель використовував інформаційно-комунікаційні технології для зацікавлення учнів до навчання?
Відібрані та запропоновані учнями навчальні ресурси (електронні посібники, освітні ресурси мережі Інтернет) були використані вчителем при підготовці та проведені уроків, з метою дати учням можливість самим оцінити наскільки доцільним є їх використання в навчальному процесі.

Вчителем були запропоновані демонстраційні приклади, щоб показати можливості використання прикладних програм для вирішення відповідних прикладних задач та наданий необхідний навчальний матеріал для створення освітнього веб-сайту.


Результати проекту


Які результати одержали учні в проекті?

Результати дослідження виявили, що використання традиційних електронних посібників і освітніх ресурсів мережі Інтернет (які передбачають використання ПК) є проблематичним, адже рівень забезпеченості учнів школи комп’ютерною технікою є дуже низьким - менше 8%, і переважна більшість учнів працювати за комп’ютером може, в основному, лише в школі.

Але з іншого боку було виявлено, що фактично 95% учнів школи володіють мобільними телефонами, а 85% з них ще й використовують мобільний Інтернет (правда лише 2% для навчання чи для пошуку інформації. Таким чином мобільний телефон виявився чи не єдиним засобом, яким користуються майже 100% опитаних, а 80% ще й хотіли б використовувати його для навчання.

Натомість аналіз Інтернет-ресурсів для мобільних телефонів показав майже, повну відсутність, серед них освітніх сайтів, придатних для використання в навчальних цілях (в основному це інформаційні, комерційні або розважальні сайти).

Таким чином виникла ідея створенням освітнього веб-сайту для pda-пристроїв (мобільних телефонів, смартфонів тощо), зміст якого відповідав би навчальній програмі, яка і була реалізована.

Як змінилось ставлення учнів до навчання (наведіть приклади)? Як змінилися результати їх навчальної діяльності?
Перш за все така нетрадиційна форма навчання зацікавила (активізувала пізнавальну діяльність) учнів, які в принципі не часто відкривають підручник навіть при його наявності, а сама робота над проектом, позитивно вплинула на якість знань та підвищення самооцінки учнів, які працювали над його реалізацією.

Якими успіхами учнів можна похвалитися?
Звичайно, запропонований нами спосіб подання начального матеріалу не може, замінити традиційний підручники, адже можливості відображення навчального матеріалу обмежене розмірами дисплея та функціональними можливостями телефону і не відповідають сучасним гігієнічним вимогам до підручників. Але доступність і зручність у використанні, такої форми представлення матеріалу, навіть зважаючи на доволі високу вартість передачі даних при використанні традиційних тарифів, нас сильно потішила. Особливо корисним це може виявитися під час тривалої відсутності учнів у школі чи вдома, через тривалі подорожі, поїздки дітей на оздоровлення та інше, коли немає необхідних умов і засобів для повноцінного навчання, а бажання вчитися є.

Що, на Вашу думку, є головним результатом проекту?
Результати роботи проекту показали, що відсутність тих чи інших технічних засобів не повинно ставати непереборною перепоною для досягнення поставленої мети, а знаймі і звичні нам речі не завжди використовуються з максимальною ефективністю.

Яке Ваше особисте професійне надбання у результаті проекту?
Реалізація проекту позитивно позначається на роботі вчителя, адже дозволяє більш раціонально організувати навчальний процес, певним чином диференціювати його, залежно від продуктивності роботи учня, не зосереджувати надмірну увагу на простому переказуванні навчального матеріалу, а більше уваги приділяти виконанню практичних завдань. (Під час навчання в кабінеті інформатики, використовується копія підручника адаптована для роботи на ПК).

Враження/відгуки колег, учнів, батьків, адміністрації
Загалом проект отримав схвальні відгуки учнів і вчителів школи, дозволив деяким батька і вчителям по новому оцінити роль технічних новинок в навчальному процесі. Деякі вчителі школи уже виразили готовність взяти участь у подальшому розвитку проекту.

Де саме було висвітлено результати проекту (сайт, мас-медіа, тощо)
Результати діяльності проекту розміщені на сайті http://mobilbook.110mb.com/

Чи плануєте продовжувати роботу? В якому напрямку?
На даний момент можливості сайта обмежені стислим представлення навчального матеріалу з кількох предметів, але надалі планується збільшення кількості предметів, додання практичних та тематичних завдань, а також організація зворотного зв’язку засобами електронної пошти та SMS-повідомлень.


Додатково про проект


Опис цікавого випадку, який відбувся з учнями під час реалізації проекту

Для деяких учнів зявився додатковий вагомий аргумент на користь покупки нового мобільного, чи вони й поспішили скористатися, обіцяючи батькам, що тепер їх оцінки дуже покращаться.

Діалог.
Вчитель:
-Скільки можна гратися з мобільником, краще б урок повторив!
Учень:
-А я і вчуся!!?

URL-адреси принаймні двох інформаційних Інтернет-ресурсів, які використовувались учнями під час реалізації навчального проекту

Електронні підручники для школярів - http://osvita.ua/school/news/

Електронні ресурси для школярів - http://ostrovskogo.ok.net.ua/

Каталог освітніх сайтів - http://www.osvita.org.ua/

Сайти по інформатиці - http://informatics.at.ua/dir/

Перші параграфи підручників для 9-го класу розміщено в Інтернеті
http://www.mon.gov.ua/newstmp/2009_1

Підручники для українських школярів зроблять електронними
http://tsn.ua/ua/tsikavinki/pidruchniki-ukrayinskih-shkolyariv-zroblyat-elektronnimi.html
http://www.inforoom.org.ua/

Основи інформатики 7-9, "Інформатика. 9" (Володіна І.Л., Володін В.В.)
http://svitinfo.com/book/structura/

МІСЦЕ ТА РОЛЬ ЕЛЕКТРОННОГО ПІДРУЧНИКА В НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОМУ КОМПЛЕКТІ ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ
http://ped-inform.org.ua/?p=1426


Обговорити проект »

© 2009 Intel - "Навчання
для майбутнього в Україні"
Міністерство Освіти і науки України (МОН)IntelІнститут інформаційних технологій АПН України
Про конкурс|Контакти